Divadlo v Celetné Toggle

Běsi

Běsi
Fjodor Michajlovič Dostojevskij Alexander Minajev

Slavný román ruského klasika. „Přichází čtvrtý věk, tluče na dveře. Nebudou–li otevřeny, budou vylomeny a nastane něco, co nikdo neočekává!“ Vyhrocené situace, silné příběhy i emoce – spousta energie, která vás rozhodně nenechá v klidu.

„Na každé představení Běsů se těším – nese v sobě geniální myšlení a vizionářství Dostojevského, režijní imaginaci Saši Minajeva a vynikající výkony všech mých kolegů. Dostojevský nám říká myšlenky, které se neposlouchají snadno, ale je nebezpečné o nich nevědět. Naštěstí pro diváky je říká s nečekaným humorem.“     Milena Steinmasslová

„Nedávno jsem byl dotázán na to, které naše představení z té spousty titulů, co máme na repertoáru, považuji za nejlepší a já bez zaváhání odpověděl, že Běsi. Samozřejmě – ta otázka je nešťastná, zavádějící, ale když si ji máme položit a odpovědět, pak neváhám. Běsi vás strhnou, dostanou, překvapí – je to náš největší projekt – nejdelší příprava i zkoušení, nejvíc herců, složitá realizace. V blízkém budoucnu nepřipravujeme podobně velké představení – naopak – Běsi chceme hrát ještě dlouho – dokud nám nadšení a hrdost vydrží.“     Jakub Špalek


Premiéra 17. a 27. března 2010 / Derniéra 14. února 2017

Délka představení 3.45 hod včetně přestávky
Počet repríz 50

Herci

Tým

  • Jaroslav Král

    Překlad

  • Zdeněk Král

    Zdeněk Král

  • Valentina Šuklina

    Hudební spolupráce

  • Karel Špindler

    Scéna

  • Vladimíra Fomínová

    Kostýmy

  • Dora Hoštová

    Pohybová spolupráce

  • Johana Součková

    Dramaturgie

  • Albert Camus

    Dramatizace

  • Studio Najbrt

    Grafické návrhy

  • Adam Holý

    Fotografie k programu

  • Michal Hladík

    Fotografie z představení

“„…Východiskovou situací Běsů je prostě mravní skutečnost formulovatelná slovy: Bůh není, a z této negace je vyvozen železný důsledek: Není-li Boha, vše je dovoleno… …Běsi v sobě nesou celý ten zápas současného člověka, odpadlého syna Božího, jenž ve vesmíru zpupně osaměl a hodlá, ba musí založit svoje určení pouze na sobě samém… …Nikdy se nikdo tak nerouhal jako Dostojevskij: celým jeho dílem se jako nit táhne potřeba zahnat Boha do úzkých, usvědčit ho, vynutit slovo slabosti, přiznání, sebeobrany… A toto je můj Dostojevskij: velkolepý vždy, často odporný, vždycky nebezpečný a děsivý…“     ”

Václav Černý / předmluva k slovenskému vydání Běsů, 1966

““… Minajev zabydlel celý prostor divadla, herci hrají nejen na scéně, ale i pod scénou, vybíhají do hlediště… Vypadá to, jako by si režisér chtěl vyzkoušet nejrůznější žánry a formální postupy… vedle hluboce prožívaných příběhů je tu využito zcizovacích efektů, voicebandu a sborových pohybových choreografií… Celek tvoří velkolepou podívanou.“”

Jana Soprová / Scena.cz

“„Připravte se na divadelní maraton - odměnou vám bude neopakovatelný zážitek z dramatu v perfektním zpracování, který působí na všechny neurony vašeho mozku. Zážitek, který jinde nedostanete.“”

Veronika Steffanová / Studentpoint.cz

“„… Běsi v Celetné nás zvou přesně do té atmosféry, na kterou jsme v případě velkých ruských románů 19. století zvyklí a kterou i mimoděk očekáváme. Přesvědčivé výkony většiny herců, především pak Martina Hofmanna, Mileny Steinmasslové a Jakuba Špalka, si milovníci náročného divadla, pro které je zjevně Kašparovo nastudování určeno, vychutnají a odejdou více než spokojeni…“”

Jan Januš / Cianews.cz

“„ Ačkoliv má Martin Hofmann jako Stavrogin docela velký nástup, pak se jeho postava upozadí v davu ostatních, aby pak až obludně narostla do neuvěřitelných kreací. Hofmannovy kreace na forbíně s pohledem psychopata, který nepřítomně sleduje diváky, to doslova mrazí... Hlavním hybatelem děje je Petr Lněnička. Blazeovaný elegán s hůlkou lehce a kluzce dokáže manipulovat davem i jednotlivci. Postava Verchovenského se tak stala naprosto odpornou a Lněnička opět velmi příjemně překvapil.“”

Klm.007

Novinky

Všechny novinky