fbpx
Divadlo v Celetné
& Klubovna
  • Toggle

    Kráska z Leenane

    Kráska z Leenane

    Cena vstupenek 700 Kč / 455 Kč / 250 Kč děti do 14 let

     

    /vstupenky je nutné si vyzvednout v pokladně Divadla v Celetné/

    Zakoupením vstupenky do Klubovny se divák stává jejím jednodenním členem.

    PROSTOR NENÍ BEZBARIÉROVÝ!

    Martin McDonagh Jakub Špalek

    °černá komedie °napínavá °provokativní

    Není žmolek jako žmolek. Taky málokterý vztah mezi matkou a dcerou je stejný. Mag a Maureen Folanovy na sebe tak trochu zbyly. Neumí žít spolu, ale neumí žít ani bez sebe. A hranice mezi láskou a nenávistí je tak tenká… Četli jste někdy cizí dopisy? Máte rádi kokosky? A máte doma pohrabáč?

    Kráska z Leenane je první divadelní komedií Martina McDonagha, slavila celosvětový úspěch a dodnes je považována za jeho nejlepší text.

    První díl tzv. Leenanské trilogie. Leenanská trilogie – ojedinělý počin Martina McDonagha. Tři hry z jednoho irského městečka, jejichž příběhy se jemně prolínají – místně i časově. Každá z her dokáže existovat samostatně, ale při znalosti ostatních si lépe složíte mozaiku vesnických obyvatel a příběh získá živější podobu.

    LEENANSKÁ TRILOGIE

    hry Kráska z Leenane (1996), Lebka z Connemary (1997) a Osiřelý západ (1997).

    Leenane je vesnice o rozloze cca 7,5 km2, ležící v oblasti Connemara v hrabsví Galway na západě Irska.

     

    Premiéra 6. června 2021

    Délka představení 2.00 hod. s přestávkou

    Počet repríz 86

    • So 5. 4.
      19. 30
      hrajeme v Klubovně v Jindřišské ulici
    • Ne 6. 4.
      19. 30
      hrajeme v Klubovně v Jindřišské ulici
    • St 14. 5.
      19. 30
      hrajeme v Klubovně v Jindřišské ulici

    Herci

    Tým

    • Lenka Kapsová

      Překlad

    • Radka Josková

      Výprava

    • Petr Malásek

      Hudba

    • Lenka Bočková

      Dramaturgie

    • Martin Svoboda

      Fotografie z představení

    “V této inscenaci se šťastně setkaly poměrně známá emočně vypjatá McDonaghova hra, neagresivní přesná režie Jakuba Špalka i strhující herectví celé čtveřice představitelů, kdy zejména Milena Steinmasslová plně využila možností, které jí vděčná role poskytuje. To vše je emočně zesílené domáckou atmosférou "bytového divadla" v klubovně Kašpara.”

    Vladimír Rogalewicz (www.i-divadlo.cz)

    “... Musím uznat, že Kráska z Leenane je v podání divadelního spolku Kašpar krásný a intenzivní zážitek. Propracovanost textu je v naprostém souladu s precizní režií a skvělými hereckými výkony, nad nimž se nejpevněji vznáší ten ústřední postavy. Podobně jako u jiných her Martina McDonagha i zde možná nebudete téměř dvě hodiny klidně dýchat, protože život, zde tedy ten venkovský, je zde podán syrově a nekompromisně, leč také dramaticky nádherně zpracovaný a pokud to vydržíte, můžete při závěrečné písni, která vše krásně spojí, až fyzicky cítit pocit uspokojení nad uměleckou krásou.”

    Lukáš Holubec (tip redakce - www.i-divadlo.cz)

    “Divadlo tak blízko, že blíž už to ani nejde. Herci od vás převezmou vstupenky, obslouží bar a následně odehrají skvělé představení (ve kterém si nejspíš dělají i zvuk, osvětlení, vše). Pro mě se jedná o ten typ hry, kde se třeba jednou za 15 minut zasmějete, ale do dalšího uchichtnutí je vám úzko a trochu špatně z toho zmaru a osobní bídy hlavních postav. Výborné herecké výkony, emoce a hořkost hry ve mě zanechaly silnou stopu. Skvělý divadelní zážitek.”

    Tereza Beranová (www.i-divadlo.cz)

    “Viděl jsem v rychlém sledu celou Connemarskou trilogii v podání Divadla Kašpar. A Kráska z Leenane je mezi nimi královnou. Divák si kromě klasických rychlých výměn a nadávek (což je autorovo poznávací znamení) užije i krásnou psychologickou rovinu postav, která u ostatních dílů trilogie není tak silná, ani tak uvěřitelná. A klobouk dolů před Irenou Kristekovou. To, jak dokáže nenuceně přeskakovat mezi otrávenou starou pannou, zamilovanou holčičkou a mstivým magorem, je nádherná učebnice herectví. Díky.”

    Šípal (www.i-divadlo.cz)

    “Herecký koncert Iris Kristekové a Mileny Steinmasslové pod empatickou režijní taktovkou Jakuba Špalka. Černá tragikomedie s prvky psychothrilleru se soustředí na vztah zapšklé matky a staropanenské dcery. Podivínský toxický vztah plný vzájemného zraňujícího osočování a krutých schválností, syrovější a drsnější než celý irský zapadákov. Je v něm, stejně jako na duši obou žen, víc žmolků než v instantním nápoji Vital, který matka s železnou pravidelností konzumuje. Příběh o nenaplněných touhách a snech a o promarněné poslední šanci na životní změnu je v komorním prostoru Klubovny tak na dosah, až se z toho útroby svírají. Silný divácký zážitek!”

    Helena Grégrová (redakce - i-divadlo.cz)

    “Když máte štěstí kousek od konečků prstů, ale okolnosti hrají a dopadnou proti... Tento skrytý divadelní poklad jsem objevila až dnes. I. Kristeková a M. Steinmasslová jsou přesné jako ostré břitvy. Hrají i očima beze slov. Ničí se navzájem, ale není vyhnutí. Až mě z jejich ryzího herectví a tenze místy polilo horko. Minimum scénických prvků a komorní Klubovna mrazivé vyznění hry ještě zesiluje. Vyzdvihnu ale i výborného Š. Coufala - jako Pat nemá tolik prostoru, přesto je zvratově zásadní. Š. Coufal hraje s jistotou, jiskrou a zároveň až s uhrančivou jemností. Dialogy s I. Kristekovou a čtení dopisu patří k top strhujícím scénám. Zážitek!”

    Kateřina Vodáková (i-divadlo.cz)

    “Jedna malá místnost, dvě ženy, jedna zoufalá a nešťastná, druhá sobecká a zapšklá, a atmosféra, která houstne až k zoufalé a vše pohlcující katarzi. Mnohé je vyřčeno tak, že to zasáhne rovnou do srdce, ale děsivější je to, co zůstává viset ve vzduchu. Síla člověka vzepřít se osudu versus snaha udržet vše ve starých kolejích. Rozhodnutí a slova a činy, jež nelze vzít zpět. Herecké výkony M. Steinmasslové a I. Kristekové, jež se divákovi dostávají až pod kůži. A to vše zblízka, kdy jsem viděl každé gesto, mimiku, pohyb téměř na dotek. I já jsem měl s mou matkou těžké období, takže vím, o čem se hraje. Silný zážitek. /17.9.2024 v Táboře/”

    JirkaS (i-divadlo.cz)

    “Výtečně napsaná hra, dost možná ta nejlepší z McDonaghovi Connemarské trilogie. Zde se ji povedlo realizovat a vytěžit na jedničku. Prostor klubovny tomu svědčí a samotný přispívá k vykreslení té krásně hutné atmosféry, jenž tuto hru zdobí. Bezvýchodné osudy obou hlavních hrdinek velmi dobře ztvárnily M. Steinmasslová a I. Kristeková. Společně předvádí skvěle sehraný herecký koncert. Rozhodně lahůdka toto sledovat.”

    Jan Pařízek (redakce - i-divadlo.cz)

    Novinky

    Všechny novinky