fbpx
Divadlo v Celetné
& Klubovna
  • Toggle

    The lover

    Bára Sigfúsdottir

     

    Koncept, choreografie, interpretace Bára Sigfúsdóttir / Koncept a fotografie Noémie Goudal / Scénografie Noémie Goudal ve spolupráci s 88888 / Hudba a sound design Borko / Dramaturgie Sara Vanderieck / Light design Kris Van Oudenhoven / Kostýmy Andrea Kränzlin / Technika Kris Van Oudenhove a/nebo Marlies Jacques/Bardia Mohamad/Jeroen Verrecht / Produkce Curtain Call Productions

    Koprodukce Workspace Brussels, TAKT Dommelhof, Vooruit (in the frame of the European Network DNA (Departures and Arrivals). Co-funded by the Creative Europe Program of the European Union.) / Podpořili wpZimmer, Dansens Hus Stockholm, de Warande, De Werf, CAMPO, Pianofabriek a Bora Bora Aarhus

    S finanční podporou the Flemish Government, the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region, the French Embassy in Belgium (Service de Coopération et d’Action Culturelle (SCAC)

     

    Cena vstupenek – ZDARMA (nutná rezervace)

     

    Milenec (The Lover) je sólové představení islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdóttir (absolvovala bruselskou taneční školu P.A.R.T.S. v roce 2011). Divadelní verze pro černé divadlo obsahuje působivou scénografii od design studia 88888 s fotografiemi od francouzské umělkyně Noémie Goudal, z jejíž série Les Amant si Sigfúsdóttir vypůjčila titul pro své představení.

    Zaměřila svoji pozornost na fascinující jazyk pohybu, kteý Sigfúsdóttir používá, aby mluvila o životě – ne o fádním lidském životě s jeho anekdotickými problémy, ale o biologickém vývoji lidské existence a o tom, jak ovlivňuje mnohem starší geologickou danost. ‚Milenci‘ v představení Báry Sigfúsdóttirs nejsou tak úplně v romantické náladě; choreografie znázorňuje vztah mezi přírodou a člověkem v majetnicko-agresivním smyslu: bod, kde lidská kultura přemůže přírodu, aby ji úplně vysála, láska, která je tak velká, až se stane destruktivní.

    Toto krátké sólo se skládá ze dvou částí, ve kterých můžeme zpozorovat vzestup a pád živočišného druhu. První polovina je naplněna růstem a potencí, druhá rozkladem a destrukcí. V divadelní verzi je jinak prázdná scéna v zadní části ohraničena obrovským obrazem od Noémie Goudal zobrazující klenbu se sloupy, obraz plný bizarního mysticismu připominajícího M.C. Eschera. V exteriéru, v opuštěném skladu v Ostende, jsou betonové pilíře z kamene. Mezi těmito pilíři sedí, shrbené stvoření – v evokovaném, respektive skutečném prostředí. Může to být pravěké zvíře, ale zrovna tak rostlinný druh nebo jediná buňka: ve skutečnosti to není individuální bytost, ale organismus, druh, který vyvíjí.

    Tento vývoj začíná vybrací svalů v ruce, ruka otáčející se směrem ven, následovaná pomalým, ven směřujícím skládáním těla, jako lotosový květ. Kroucením prstů na nohou začníná pokus se vzpřímeně postavit a růst – ale ‚končetiny‘ tohoto stvoření se nezdají navzájem dobře vyladěné, klouby nedokážou vykonávat svou práci, nohy, ruce, prsty a paže se samostatně ohánějí jako končetiny hvězdice, neomezované centrálním nebo autoritativním, vůdčím vědomím. Jsme svědky procesu pokusu a omylu: příroda odměňuje to, co se náhodně nejvíce přizpůsobí svému prostředí. Někdy se proces růstu zastaví, jen aby, náhlým šokem – záchvatem růstu – znovu započal.

    Bára Sigfúsdóttir je islandská choreografka a tanečnice. Studovala současný tanec na Islandské Akademii Umění, na MDT v Amsterdamu a nakonec na P.A.R.T.S., kde se soustředila jak na taneční trénink, tak na výzkum pohybu a choreografii. Ve své profesionální kariéře Bára iniciovala a také se podílela na několika tanečních projektech, ale i na jiných divadelních a filmových projektech. Jako performerka Bára mimo jiné spolupracovala s taneční společností Or and Oran, Miet Warlop (záskok ve Springville), Quan Bui Ngoc, Iris Bouch & Kobe Proesmans, Untamed Productions, Liesbeth Marit, Aëla Labbe, We are from LA, Klaartje Lambrechts a byla jednou z hlavních choreografů projektu NORDIC SCORE : ESCAPE AND TRANSFORMATION od Janne-Camilly Lyster, která měla premiéru v Listopadu 2015 v Dansens Hus, Oslo.

    Jako choreografka se Bára Sigfúsdóttir uvedla sólovým debutem v představení Na druhé straně písečné duny (On the other side of a sand dune), s hudební tvorbou od Sóley (Island). Představení Na druhé straně duny je momentálně na turné a bylo vybráno pro platformy jako je December Dance (Brugy) a ICE HOT (Oslo.)

    Ve své podstatě je dílo Báry Sigfúsdóttir velmi osobní. Její islandský kulturní původ a vlastní životní zkušenosti jsou zdrojem inspirace pro její tvorbu. Z těchto osobních prvků vybírá ty, které může exporotovat do univerzálního kontextu a s kterými může kdokoliv navázat kontakt. Tato mladá choreografka se zajímá o lidské bytosti, jejich existenci, chování, činy a přání, tak aby na ně mohla odkázat ve své choreografii. Zároveň zkoumá, jak může stejný pohyb mít několik záměrů a nových asociací přidáním malých změn v opakování. Práce Báry Sigfúsdóttir je charakteristická svou vyjímečnou performativní kvalitou a potřebou vyjádřit se svou unikátní pohybovou řečí. Její choreografický způsob vyjadřování je charakteristický a vhodný pro její specifickou tělesnou strukturu. Záměrné používání částí těla odděleně je nástrojem, jímž chce choreografka vyprávět nový příběh. Zároveň Sigfúsdóttir komunikuje s obecenstvem přímým a identifikovatelným způsobem, díky vyváženému souladu mezi vyprávěním, abstrakcí a teatrálností.

     

     

    Websites: http://www.barasigfusdottir.com/the-lover/

    Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=OyqHXd6eQq0

     

    RECENZE

    V představení Milenci (The Lover), islandská tanečnice Bára Sigfúsdóttir vytvořila okouzlující choreografii, která začíná chvějící se rukou – málokdy jsem viděla něco tak fascinujícího, jako tyto jednoduché pohyby lidských svalů.

    – Evelyne Coussens v De Morgen, 30. května 2015, Evelyne Coussens, vyšlo 19. října 2015 v Theaterkrant

     

     

    ————

    REZERVACE VSTUPENEK

    Po odeslání formuláře se vám zobrazí informace o jeho odeslání. Pokud objednáváte vstupenky v čase mimo otevírací dobu pokladny, přijde vám potvrzení rezervace / včetně informace o délce jejího trvání/, až bude pokladna otevřena a pokladní zpracuje váš požadavek. Bez tohoto potvrzení je rezervace neplatná. Před odesláním formuláře prosím zkontrolujte termín, na který vstupenky objednáváte !!!


     

    Novinky

    Všechny novinky