fbpx
Divadlo v Celetné
& Klubovna
  • Toggle

    Petr Lněnička

    Petr Lněnička

    Petr Lněnička, rodák z Litomyšle, vystudoval herectví na činoherní větvi pražské DAMU a absolvoval v sezóně 2000/2001 titulní rolí Roberta Zucca ve stejnojmenné Koltésově hře. Již na škole hostoval v pražském Divadle na Vinohradech. Po absolutoriu začal hrát v Divadelním spolku Kašpar v Divadle v Celetné, které je dodnes jeho hlavním působištěm.

    Za léta strávená v Kašparu si zahrál velký počet rolí, v nichž dokázal, že jeho herecký rejstřík je velmi široký. Ještě na škole začínal rolí prince v pohádce Třináctery hodiny. Role mladíků ho díky jeho hereckému typu provázely i dále, nezapomenutelný byl například jeho Bartley v Mrzákovi inishmaanském, kde prokázal velký komediální talent; podobně jako v titulní roli Loftera, která však kromě komediální roviny odhalila i vážnější podtóny v jeho herectví. Ty se pak naplno ukázaly v komornějších věcech: s Jitkou Nerudovou vytvořili zcela přesvědčivý pár, který se na internetu seznámí kvůli společné sebevraždě v Norway.Today; lyrické polohy a vnitřní rozervanost pak ukázal jako básník Jesenin v dramatu Vertigo. Zcela jinou hereckou polohu pak našel jako lehce retardovaný chlapec v inscenaci Helverova noc, kterého ztvárnil nebývale sugestivně a s až mrazící věrohodností.

    Velkou příležitostí byla samozřejmě titulní role v Hamletovi, jehož pojal velmi civilně s použitím velmi střídmých hereckých prostředků. Zcela odlišnou tvář ukázal v další klasice – jako sebejistý a až zvráceně zábavný a bavící se „hybatel“ Petr Stěpanovič Verchovenskij v Dostojevského Běsech. Že si po období několika vážných rolí nezapomněl hrát, dokazuje jako Celestýn v Mikulášových patáliích a následných Mikulášových prázdninách.

    V nedávné době si také vyzkoušel žánr z nejtěžších – monodrama. V inscenaci Baterka Miki hrál životní osudy hlídače Mikiho a zcela přesvědčivě dokázal sám na jevišti utáhnout představení a zaujmout/ nadchnout publikum.

    Kromě působení v Celetné hostoval i v dalších divadlech: představil se jako princ Tomjan v inscenaci Soudných sester v Divadle v Dlouhé, krátce působil v Divadle Rokoko, kde nezapomenutelným způsobem ztvárnil Standu Grosse v politickém triptychu Má vlast. Zahrál si ambiciózního hlavního rozhodčího ve hře Šťovík, pečené brambory v Dejvickém divadle, hostoval také v kladenském divadle v Hrdinovi západu, v A studiu Rubín a v neposlední řadě také v Národním divadle jako Hortensio ve Zkrocení zlé ženy. V současné době je stálým hostem Divadla Verze, kde ho můžete vidět v představeních Jméno a Lež.

    Stále významnější stopu zanechává i v televizi, rozhlase, filmu a dabingu. Z filmových příležitostí jmenujme alespoň Tobruk nebo Bez tváře, televizní pohádku Sněžný drak nebo seriál Život je p(l)es. Pro televizi namlouvá také dokumentární pořady. Mnoho rolí ztvárnil také v rozhlase, kde spolupracoval s takovými režisérskými špičkami jako jsou Luboš Horčička, Aleš Vrzák, Hana Kofránková, Markéta Jahodová, Thomas Zielinski nebo Martina Schlegelová.
    V dabingu ztvárnil mj. Luka Skywalkera v novém zpracování Hvězdných válek nebo Jeana-Paula Belmonda ve filmu Práskač.

    Je „hlasem“ stanice Českého rozhlasu Radiožurnál.

    V roce 2015 obdržel dabingovou cenu Františka Filipovského za roli Leonarda da Vinciho (Tom Riley) v seriálu Da Vinciho démoni. Také je držitelem rozhlasové Thálie za rok 2017 za výkon v rozhlasové hře 451 stupňů Fahrenhaita.

    Nejlepší audioknihou roku 2019 v kategorii dramatizace byla zvolena bezmála tříhodinová adaptace klasického románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný v režii Lukáše Hlavici a s Petrem Lněničkou v hlavní roli, která měla premiéru v roce 2019 na stanici Českého rozhlasu Vltava.  První ze tří dílů také uspěl na mezinárodní rozhlasové soutěži BBC Audio Drama Awards 2020, kde se dostal mezi tři finalisty kategorie Best European Drama.

    Hraje v

    Novinky

    Všechny novinky